Sprawozdanie z XXX Zjazdu Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji
W dniach 15–17 września 2025 roku w Gdańsku odbył się XXX Jubileuszowy Zjazd Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji, zorganizowany przez Uniwersytet Gdański we współpracy z Politechniką Gdańską oraz licznymi partnerami instytucjonalnymi i biznesowymi. Patronat merytoryczny nad tym wydarzeniem objęło Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu.
Spotkanie, które od niemal siedemdziesięciu lat gromadzi przedstawicieli nauki i praktyki gospodarczej, w jubileuszowej edycji miało szczególny wymiar refleksji nad zmianami w marketingu, handlu i konsumpcji w dynamicznie zmieniającym się świecie.
W tegorocznym wydarzeniu wzięło udział 196 uczestników, z kilkudziesięciu ośrodków naukowych z całego kraju. Nadesłano łącznie 141 artykułów naukowych, a podczas trzydniowych obrad wygłoszono 68 prezentacji.
Pierwszego dnia dominowały dyskusje nad wpływem sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości i automatyzacji na marketing, relacje z klientami i lojalność konsumentów. Wystąpienia dotyczyły m.in. roli AI w świadczeniu usług farmaceutycznych, przyszłości marketingu w perspektywie roku 2050, czy też percepcji nowych technologii przez młodych konsumentów. Analizowano również znaczenie cyberbezpieczeństwa, phygital commerce oraz wykorzystania narzędzi MarTech.
Akcent Jubileuszowy zapewnił prof. Jan W. Wiktor, który podzielił się swoimi wspomnieniami podczas uroczystej kolacji.
Drugiego dnia szczególny nacisk położono na empatyczny marketing i rolę konsumenta jako współtwórcy wartości. Dyskutowano o storytellingu, nostalgii, emocjach w e-commerce, roli personelu hotelowego w kształtowaniu doświadczeń gości, a także o inkluzywności języka w komunikacji marek. Ważnym wątkiem była także analiza zachowań konsumentów ukraińskich w Polsce oraz etycznych dylematów w obszarze CSR i kosmetyków.
Trzeci panel poświęcony był odpowiedzialności i etycznej konsumpcji. Poruszano zagadnienia związane z gospodarką współdzielenia, gospodarką cyrkularną, sprawiedliwością cenową, wiarygodnością etykiet żywności czy wpływem działań marketingowych na wizerunek dostawców energii. Silnie wybrzmiała również tematyka kryzysów w obszarze zrównoważonego rozwoju i ich oddziaływania na reputację marek.
Duże zainteresowanie wzbudziły panele o nowych formach komunikacji marketingowej – od TikToka i podcastów po omnichannel retail i metaversum. Omawiano m.in. wykorzystanie głosu klienta (VoC), rolę agentów AI w budowaniu lojalności, analizę sentymentu w mediach społecznościowych, a także ewolucję targów gospodarczych i wizerunku narodów na wystawach światowych.
Ostatniego dnia konferencji akcentowano konieczność strategicznej kontroli marketingu i elastyczności w obliczu globalnych kryzysów. Przedstawiono m.in. badania nad transformacją cyfrową komunikacji z klientami, zmianami strategii handlu detalicznego, komunikacją w gospodarce 5.0 oraz wpływem wojny na strategie branży HoReCa. Dyskutowano również o personalizacji marek, ochronie prawnej brandów i roli AI w edukacji.
Zwieńczeniem Zjazdu były sesje poświęcone marketingowi w edukacji i kształtowaniu zmian społecznych. Omawiano wykorzystanie mediów cyfrowych w rekrutacji na studia, rolę AI w przeglądach literatury, bariery w karierach naukowych, nowe języki komunikacji z młodymi konsumentami, storytelling w badaniach marketingowych czy marketing w polityce publicznej.
Decyzją kierowników katedr kolejny Zjazd Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji odbędzie się w 2027 roku w Warszawie.
Zapraszamy do zapoznania się z galerią zdjęć.
Za organizację Zjazdu Katedr dziękujemy Komitetowi Organizacyjnemu:
dr hab. Anna Dziadkiewicz, prof. uczelni, Kierownik Katedry
dr hab. inż. Dariusz Dąbrowski, prof. uczelni, Kierownik Katedry
dr hab. Robert Bęben, prof. uczelni
dr inż. Sylwia Badowska
dr Liwia Delińska
dr Tomasz Dryl
dr Wioleta Dryl
dr Adriana Frączek
dr Urszula Kęprowska
dr Sylwia Kuczamer-Kłopotowska
mgr Zuzanna Minga
mgr Anna Młynkowiak-Stawarz
dr hab. Robert Bęben, prof. uczelni
dr inż. Sylwia Badowska
dr Liwia Delińska
dr Tomasz Dryl
dr Wioleta Dryl
dr Adriana Frączek
dr Urszula Kęprowska
dr Sylwia Kuczamer-Kłopotowska
mgr Zuzanna Minga
mgr Anna Młynkowiak-Stawarz
dr hab. inż. Magdalena Brzozowska-Woś, prof. uczelni
dr Natalia Przybylska
mgr Joanna Świątek